RC simulátor EasyFly

Simulátor EasyFly, verze 1.1 jsem si pořídil jako vedlejší produkt společně s ovladačem Gamebird, který měl odlehčit dráhám potenciometrů u mého vysílače Futaba FF7 při zběsilém "páčkování" mých dětí při létání se simulátorem FMS. Brzy jsem přišel na to, že letadla v EasyFly se chovají o dost realističtěji než ve FMS. Myslím, že jako nástroj pro výuku létání a třeba i nácvik některých akrobatických obratů EasyFly s ohledem na svou nízkou cenu a HW nenáročnost jakž takž vyhoví (i když samozřejmě existují mnohem dokonalejší simulátory).

Dlouho jsem odkládal upgrade mého domácího počítače (Celeron 300 MHz, 128 MB RAM, ATI Radeon 7500), na kterém prakticky bez problémů běhaly veškeré potřebné aplikace pod Windows 98 i zmíněný simulátor EasyFly verze 1.1. a to při solidním rozlišení 1024 x 768. Na stránkách IPACS se však začaly objevovat aktualizace na verze 1.3, 1.4 až 1.7.8, které už ale můj počítač nezvládal a současně se na stránkách www.rcsim.de začala objevovat nová letadla, se kterýma si původní verze EasyFly 1.1. nerozuměla.  Některá novější letadla sice fungovala, ale bez vybarvení textury povrchu, u nejnovějších letadel typu JET a nebo letadel se zatahovacími podvozky a vztlakovými klapkami program jen stroze nahlásil, že provedl neplatnou operaci a ukončil se... Řešení problému je možné dvěma způsoby - viz níže.

Takže postupně:

Jakým způsobem můžeme do simulátoru EasyFly nainstalovat další modely?

Z internetu většinou stáhneme adresář, ve kterém se nachází následující typy souborů:

*.bmp obrázek textury
*.cfg zde se ukládají informace o souřadnicích výchozí pozice modelu a dalším aktuálním nastavení vč. scenérie, nastavení zoomu atp.
*.dns zde jsou definovány parametry modelu vč. pohybů řídících ploch, vrtule apod.
*.obj 3D souřadnice modelu po jednotlivých dílech a odkazy na textury povrchu
*.tms zde je definován název a text modelu, který se zobrazuje ve výběrovém okně EasyFly
*_preview.bmp ( nebo tmt, jpg ) obrázek, který se zobrazuje ve výběrovém okně EasyFly (musí mít 256 x 256 pixelů)
*.vaw soubor zvuku
*.doc, *.txt pokyny autora k instalaci apod. (vyplatí se číst...)

V tabulce jsem popsal význam daných souborů tak, jak jsem to pochopil při mých pokusech. Prvních 6 souborů nakopírujeme do adresáře Program Files/IPACS/aircraft a soubor *.vaw nakopírujeme do adresáře Program Files/IPACS/sound. Pokud je vše v pořádku a pokud máme modelu odpovídající verzi EasyFly, můžeme létat. 

Co dělat, když nainstalovaný model není v naší verzi EasyFly funkční?

Pokud máte starší PC a neuvažujete o jeho upgrade (a je to taková plečka, že na ní vyšší verze EasyFly nechodí), můžete vyzkoušet následující postup, kterým se dají upravit ta letadla, která po stažení z Internetu a nainstalování sice létají, ale jsou celá bílá:

V adresáři Ipacs/easyFly/aircraft jsou umístěny soubory, kde jsou definována jednotlivá letadla:

Souřadnice těles jednotlivých částí letadla a odkazy na textury pro zbarvení letadla jsou definovány v souboru *.obj. Na příkladu Extry 300 si můžeme ukázat, jak takový soubor vypadá otevřený ve WordPadu:

 

Letadla pro novější verze EasyFly mají v souboru *.obj jednu zásadní odlišnost - místo příkazu "mt" na počátku řádku s odkazem na texturu ve formátu *.bmp mají novější letadla příkaz "texture". Snadná pomoc - pomocí funkce WordPadu "nahradit" zaměníme "texture" za "mt". Chvíle napětí a po spuštění EasyFly zjišťuji, že se "nějaké barvy objevily", ale řada částí letadla zůstává bílá. Vyzkoušel jsem tedy nakopírovat soubor textury *.bmp do adresáře aircraft několikrát, s pozměněnými názvy a u příslušných řádků těch částí, které se nevybarvily jsem pozměnil odkazy na tyto přejmenované textury. Po těchto úpravách se mi většina letadel podařila upravit tak, že i ve verzi 1.1 jsou barevná. S některými letadly ale nepochodíte.

Někdy se mi přihodilo, že u letadla nebyl funkční zvuk. Potom nezbylo, než v souboru *.dns (otevřeným např. v Poznámkovém bloku) změnit odkaz na jiný SoundFile z adresáře Ipacs/easyFly/sound. V případě Extry se osvědčil soubor P149.waw, který jsem získal s letadlem P149. Extra pak má nádherný "velkoobjemový" zvuk. Snad u všech letadel je funkční soubor g10.waw, který je v základní instalaci EasyFly, ale za cenu "mečivého - vysokootáčkového" zvuku.

Výše uvedeným způsobem se mi dříve podařilo "oživit" pro EasyFly verze 1.1 řadu letadel. Nelze však upravovat JETy - modely proudových letadel a letadla, které mají v novějších verzích funkční zatahovací podvozky a nebo vztlakové klapky. 

Zde je ukázka některých mých modelů pro EasyFly, vesměs stažených z Internetu a upravených výše uvedeným postupem, případně ještě přebarvených:

klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení
klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení
klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení
klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení

Pokud to jen trochu půjde, doporučuji provést upgrade EasyFly na verzi 1.7.8, která je zdarma na stránkách IPACS a má od verze 1.1. následující odlišnosti:

Dlouho jsem si myslel, že vztlakové klapky nemají vliv na letový projev modelů. Že se ale nejedná jen o nějaký vizuální trik se ale můžeme u některých modelů snadno přesvědčit třeba vytažením klapek na zádech (pak to třeba vůbec "neutlačíme" a nebo jen tak tak..).  

Co dělat, když na počítači chybí gameport?

Pokud na Vaší zvukovce chybí gameport, nezoufejte - dá se poměrně levně (kolem 300 Kč) pořídit převodník (Konvertor USB Gameport active - viz obrázek vlevo dole), kterým můžete připojit Gamebird k PC pomocí USB portu.  Převodník má většinou předdefinovány 4 typy herních zařízení:

  1. 2-axis, 4-button joystick w/view finder, rudder
  2. 4-axis, 4-button joystick w/view finder
  3. 4-axis, 4-button joystick
  4. 2-axis, 8-button gamepad

Pro Gamebird mám na mém převodníku "přepínač herních zařízení" v poloze  3.

Zavřít obrázek

Další možnosti (doplněno v 03/2006)

Krásné nové modely, které je možno stáhnout ze stránek www.rcsim.de vytváří téměř jiště "šalináři" (elektroletci). Soudím tak z toho, že i velké makety letadel se chovají tak, že při zcela staženém plynu se jim úplně zastaví vrtule. Protože ale zvuk motoru většinou odpovídá spíše několikaválcovému čtyřtaktu (tedy spalováku) nepůsobí to na mne nejlepším dojmem. Naštěstí víme, kde lze nastavit volnoběžné otáčky motoru:

Otevřeme si příslušný soubor *.dns ve WordPadu a nebo v Poznámkovém bloku a vyhledáme následující řádky:

Konkrétně nás zajímá řádek Engine.Min, kde je u modelu buď hodnota 0 (= minimální otáčky jsou nulové) a nebo nejaké kladné číslo do cca 30-ti (v tom případě jsou minimální otáčky nenulové a my jsme spokojení). Přepsáním tohoto čísla a uložením této změny můžeme volnoběžné otáčky libovolně měnit. Dá se tak napravit i chybka některých starších modelů, kde zvuk odpovídá elektropohonu a přesto se (na zemi) při úplně staženém plynu vrtule nezabrzdí. Už umíme měnit i zvuk motoru změnou v souboru *.dns popsanou zde a tak není problém z "šaliny" udělat "čuďák" a nebo naopak.

Pokud si prostudujete moudra z webu IPACS, naučíte se snadno měnit zbarvení modelů podle svých představ a nebo i měnit další vlastnosti jednotlivých letadel. O tom zase někdy příště...