F4U-1 Corsair

 Technická data:

rozpětí:

810 mm

délka:

655 mm

hmotnost:

380 g

ovládané funkce:

V+K+regulátor

motor:

SET RAY CD2830/12 + regulátor RAY 18

pohonná baterie:

3S1P LiPol 1100 mAh

vrtule:

Eflite 9/4,7

cena stavebnice:

2250,- Kč

mé hodnocení:

Konstrukce:

Jedná se o stavebnici firmy Alfamodel, která je vyrobena z polystyrenu, vakuovaného do negativních forem.

Fotografie:

_DSC0173  3537a

Úvod:

Někdy na počátku roku 2008 nás náš kamarád Petr Vodák z MINI NAVY CLUBu BRNO doslova zblbnul do přípravy bitvy o Brněnskou přehradu. Celá akce si vyžádala nasazení kompletní flotily lodí v měřítku 1:100, kterou disponuje zmíněný klub lodních modelářů a letky 15-ti modelů letadel typu WW2 v měřítku 1:12 – 1:13. Vcelku rád jsem souhlasil s mou účastí na akci a přijal jsem bez reptání přidělený typ letadla F4U-1 Corsair, který se mi předtím nikdy moc nelíbil. Časem jsem změnil na tento letoun názor a dnes můžu říct, že jsem se do neobvyklé siluety Corsaira zamiloval. Navíc model Corsaira od Alfamodel létá naprosto perfektně a nezáludně. A to i za velmi silného větru (běžně i přes 15 m/s).

Corsair nejen úspěšně zvládl přípravné tréninky na letišti Medlánky, ale posloužil také jako zkušební letoun, který testoval možná místa pro létání a hlavně způsob přistávání v okolí Rakovecké zátoky na Brněnské přehradě. Stálo ho to sice nejeden šrám, ale zato získal čestný titul „Tree killer“ (po nárazu do stromu).

V bitvě se ukázal Corsair jako vynikající stroj, který spolehlivě létal i v bezprostřední blízkosti vodní hladiny (narozdíl od některých „japončíků“, kteří to přehnali a skončili ve vodě – že, Michale :-) ). Posoudit to můžete z následujícího videa,   následujících fotografií a dalších fotografií.

Nakonec se Corsair stal i mediální hvězdou, když bravurně zvládl létání v turbulentním prostředí vývaru pod hrází Brněnské přehrady v době natáčení pořadu České televize „Nad přehradou svítá“  (při větru cca 10 m/s). Jen škoda, že si režisér pořadu vybral ze všech pořízených letových záběrů pouze dva kratičké průlety...

Stavba:

Celá stavba spočívala v úpravě motorové přepážky, aby se pod krátký kryt motoru vešel zvolený elektromotor RAY CD2826/18, instalaci serv, přijímače a také v dokončení povrchové úpravy. Motorovou přepážku jsem upravil tak, že jsem do ní vyfrézoval otvory ve tvaru pláště a patek motoru. Na přepážku jsem z vnitřní strany trupu přilepil ještě jednu podložku obdobného tvaru a nakonec i překližkový díl, na který je přišroubován motor. Vše je vidět na následujících fotografiích.

IMG_3375  IMG_3402  IMG_3414

Pro ovládání výškovky a křidélek jsem použil serva Waypoint 084. Model ovládám vysílačem Futaba T12FG s modulem 35 MHz. Použil jsem přijímač MZK Sexta. Abych zajistil dobré chlazení motoru, pracně jsem odfrézoval prostory „mezi válci“ na plastovém výlisku překrytu motoru a přesně v místě, kde má originál Corsaira dvířka zatahovacího ostruhového kola, jsem udělal do trupu otvor pro vystupující vzduch.

Častým používáním a drobnými haváriemi získal model docela zajímavou patinu :-)

Létání:

Model Corsair od Alfamodel je opravdu povedený. Letěl od prvního odhození do ovzduší naprosto stabilně a bez potřeby trimovat. Při hromadném létání s dalšími modely WW2 vyniká svým nezvyklým vzhledem. Úplnou lahůdkou je létání na zádech, kdy má Corsair díky nesymetrickému profilu a úhlu náběhu křídla dosti zvláštní letovou polohu s šikmým trupem vůči směru letu. Přestože má Corsair velké vzepětí a má snahu se sám vracet do normální polohy, dá se při včasném kontrování křidélky na zádech i docela slušně zatáčet. Co cením nejvíce je schopnost modelu létat za silného větru. Pokud je venku dlouhodobě větrné počasí a já už mám velký „absťák“ v létání, vezmu na letiště Corsaira... Už se těším na další bitvu o Brněnskou přehradu. Nalétávat na přistání pod závěsným kabelem nad vodou a do úzkého průseku mezi stromy je docela solidní adrenalin...

Fotky z bitvy jsem převzal z galerie, kterou na akci pořídil Michal Janák (pegas77 na Mojehobby). Děkuji!!!

_DSC0114  _DSC0138