EDGE 540

 Technická data:

rozpětí: 1846 mm
délka: 1751 mm
hmotnost: 4950 g
ovládané funkce: S+V(2 serva)+K(2 serva)+M
motor: ROTO 25 (žhavík, výroba S. Kouřil)
vrtule: BAMBULA 18/8
cena stavebnice: 219,- EUR
mé hodnocení:

Konstrukce:

Celý model konstrukční - balsa, překližka, vše potaženo nažehlovací fólií, kryt motoru a "papuče" - laminát.

Fotografie:

Úvod:

Už v době Vánoc 2004 jsem na webu CM Production objevil novou stavebnici GILES 202 o rozpětí cca 1,8 m, která se mi ihned zalíbila. Následovaly E-maily a telefonáty modelářským obchodníkům a těšil jsem se na příznivé zprávy. Ty bohužel nepřicházely. Byl jsem detailně informován o tom, jak je  v Číně nákládán kontejner, posléze kudy pluje lodí, že dorazil do Hamburku... Tohle trvalo do srpna 2005, kdy jsem si řekl: A dost! Probral jsem on-line nabídku stavebnic v podobné velikosti a objednal jsem si stavebnici EDGE 540.90 z nabídky firmy Lindinger v brněnské prodejně JR models. Netrvalo to dlouho a dorazila mi obrovská krabice...

Rozhodnutí o koupi ale předcházelo mé pátrání o tom, kdo tuto stavebnici vlastně vyrábí a také jaké jsou s ní zkušenosti.

Bylo mi jasné, že ARF letadlo na pětadvacítku za 219,- EUR nemůže vyrobit nikdo jiný než číňan, ale na webech nabízejících čínskou produkci jsem tohle letadlo prostě nenašel. Podle informací  zde (diskuze RC UNIVERSE) stavebnici prodává v USA firma PowerLineHobbies  a login RysiuM, který do diskuse RC UNIVERSE přispívá, je do tohoto modelu přímo zamilován. Z informací vyplývá, že ikdyž model má poměrně malou nosnou plochu ( RysiuM létá s Edge o plošném zatížením nad 110 g/dm2), létá výborně a má velmi dobré vlastnosti při přetažení. RysiuM má v modelu benzíňák MVVS 26, montovaný hlavou dolů. Na stránkách PowerLineHobbies se nabízí model v barevném provedení bílá - červená - modrá - žlutá šachovnice. Modro - žluto - červené provedení, které jsem koupil já už z nabídky tohoto prodejce zmizelo.

Na této stránce si můžete přečíst o konverzi modelu na elektropohon a prohlédnout si video, ze kterého jsem usoudil, že pevnost křídla bude zřejmě vynikající (divoké kopané výkruty,...)

Stavba (jestli se to tak dá nazvat):

Po rozbalení krabice následovala fáze prohlížení a kochání:

Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení

Kostra modelu je slepená z dřevěných (překližka, balsa) dílů vyřezaných laserem. Pro jistotu jsem spoje v místech, kam jsem dosáhl, prolil středním vteřiňákem, ale pravděpodobně to nebylo nutné - většina spojů je sesazená pomocí "zámků" a tak problematických  lepených spojů mezi laserem opálenými plochami je minimum. Konstrukce modelu je opravdu promyšlená a jednotlivé díly jsou velmi lehké. Určitou rezervu v hmotnosti vidím v poměrně robustní trubce pro spojení polovin křídla a v těžkých táhlech, páčkách atp. Vše jsem vč. motoru a RC vybavení naskládal na váhu a byl jsem nadmíru spokojen - bez tlumiče výfuku, který jsem v té době neměl, ale jinak kompletní letadlo vážilo 4,7 kg. Samotnou kapitolou je stavební návod, který je naprosto nevyhovující, s fotkami, ze kterých nelze pro malé rozlišení vůbec zjistit, jak to vlastně výrobce myslel... Návod tedy skončil v baliku sběru, který mé děti odsmýčili do školy.

 Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení

Montáž podvozku je bezproblémová. Ostruha se ale ukázala bez úpravy jako nepoužitelná - použil jsem tedy jen kolo s vidličkou a pákou a měkký hliníkový pásek jsem nahradil listovou pružinou ze tří duralových pásků tl. 1 mm.

 Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení

Při sestavení modelu bylo potřeba mírně upravit jeden středící kolíček křídla a jen nepatrně dobrousit výřezy v trupu pro VOP a SOP (tak, aby VOP byla rovnoběžná s křídlem a SOP byla kolmá na VOP). Jinak vše perfektně sedí a pokud by stavitel nebyl detailista, určitě by model létal dobře i bez úprav. Jako dobrý nápad hodnotím volně posuvný domek pro montáž lože motoru, který před zalepením umožní optimalizovat vzdálenost motorové přepážky vůči zbytku trupu. Po sestavení lože, přišroubování motoru a montáži laminátového krytu (vyvrtání děr) jsem posouváním domku docílil správné polohy čela unašeče vůči laminátovému krytu. Pak stačilo domek zalepit epoxydem a vše v okolí motoru a nádrže projistotu vylakovat naředěným epoxydem proti účinkům paliva. Po delší úvaze jsem pro montáž motoru použil plastové lože, které je přiloženo ve stavebnici.Je lehké a tvarově docela povedené. Rozhodl jsem se motor oproti návodu namontovat hlavou na stranu. Motor ROTO 25 se pod laminátový kryt vejde s bohatou rezervou. Protože od výrobce není vyřešen výstup ohřátého vzduchu ven z motorového krytu, tak jsem mimo nezbytné malé otvory pro žhavení, přístup k hlavní jehle a otvory pro výstupní trubky výfuku vykousal v krytu ještě pomělně velkou díru ze spodu. Když se s odstupem času podívám na spodek motorového krytu , nevím proč, velmi mi připomíná přítele Toma Hankse z filmu Trosečník - Wilsona z kopačáku... Lehký a výborně fungující tlumič pro motor ROTO 25 mi vyrobil Marek Dušek ze Zábřehu na Moravě. 

Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení

Protože model působil velmi stroze, obstaral jsem si na něj nějaké ty ozdůbky... Velký nápis ZIVKO, EDGE 540, AEROSHELL a znak Shell jsem nechal vyříznout z reklamní folie na plotteru, ostatní drobné samolepky jsem vytisknul laserovou tiskárnou na samolepící folii a na letadle jsem samolepky ještě překryl další vrstvou čiré tenké samolepící folie jako ochranu před účinky paliva.  

Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení

Pilota jsem pořídil v modelářské prodejně. Vypadal jako Fredy Mercury a tak jsem ho mírně upravil. Žiletkou jsem mu odřízl knír a obočí, zamaloval oči a obličej pak namaloval ještě jednou. Dcera Barbora mi pro pilota ušila maketovou kšiltovku. Přistrojová deska je vytištěna na fotopapír a nalepena do kabiny Herkulesem. Jedná se o fotku skutečné přístrojovky z EDGE 540, ještě akčně doplněnou o nákres obratů. Kabina je přilepena oboustrannou lepící páskou 3M a z vrchni strany je lepená část ještě překryta samolepící modrou folií, která byla přiložena ve stavebnici.

Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení 

Model mám osazen PCM přijímačem Futaba R-138 DP, jedním servem Futaba S-148 (plyn), čtyřmi servy GWS S-03 BB (2 x křidélka, 2 x výškovka) a jedním servem Hitec HS-605 BB (směrovka). Používám dva palubní zdroje - pětičlánky NiMh 1100 mAh zapojené do přepínače Accu Switch 2. Všechna použitá serva mají při 6V naprosto vyhovující kroutící moment i rychlost. Model má dost dlouhý čumák a lehký ocas, a tak jsem pro správné vyvážení umístil baterky poměrně vzadu - vedle přijímače.

 Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení

Jako závěsy kormidel a křidélek jsem použil ve stavebnici přiložené "papírové" panty. Přestože jsem postupoval podle nejchytřejších rad (tzn. v místě, kde se bude pant ohýbat udělat z obou stran rysku voskovkou, ochránit okolí pantu proti výparům vteřiňáku izolepou, sestavit, vyhnout kormidlo do krajní polohy a prolít řídkým vteřiňákem), stalo se mi později, při létání, něco dost nepříjemného: Model se při pojíždění po překonání okraje dráhy rozjel více než jsem chtěl a při pohotovém zabrždění rukou mi zůstala pohyblivá část směrovky v ruce. Vyvolalo to samozřejmě bujaré veselí přihlížejících kolegů. To není ale nic proti představě, že by se někdy v budoucnu obrovská směrovka (a nebo křidélko, výškovka,...) uvolnila za letu. Takže nakonec jsem místo papíru zadlabal a poctivě epoxydem zalepil provrtané střední plastové panty KAVAN.

Páčky a táhla, které byly přiloženy ve stavebnici jsou sice trochu těžší, než bych chtěl, ale působí solidně a tak jsem je použil. Směrovka je ovládána pomocí lanek servem umístěným v trupu pod kabinou. Serva výškovky jsou v ocasní části trupu.

Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení

Letadlo vypadá opravdu pěkně. 

Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení

Létání:

Model jsem zalétával ještě s nezaběhnutým novým motorem. Motor jsem nechal přibližně půl hodiny běžet v modelu na zemi a bylo znát, že bude potřeba zabíhat mnohem déle. Použil jsem podle doporučení výrobce palivo s 20% ricinu a vrtuli 18/8. Po této době již motor dosahoval slušných otáček (s danou vrtulí) cca 7000 min-1 a tah výrazně převyšoval hmotnost modelu, ale neudržel se v otáčkách dlouho. Nezbývalo než motor nechat běžet "nabohato" a první let uskutečnit s motorem běžícím v poměrně nízkých otáčkách, ale zato spolehlivě.

Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení 

Takže - dorolovat na dráhu, poslední kontrola výchylek a start. Model letěl od první chvíle naprosto vpohodě. Citlivost na ovládání a obratnost úplně stejná, jako jsem byl zvyklý u Daila. Za letu EDGE působí velmi klidně a elegantně. Už při prvním letu jsem s modelem létal akrobacii a tak se vůbec ani nejednalo o zálet. Jediné, čeho jsem si všimnul, bylo trošku jiné chování v nožovém letu. Z Daila jsem byl zvyklý dávat v nožáku velkou výchylku směrovky. Zvyk je železná košile a tak mi chvíli trvalo, než jsem si zase zvykl, že EDGE díky obrovské směrovce létá nožák v horizontu s velmi malou výchylkou směrovky. Protože motor moc netáhl, při velké výchylce se EDGE vychýlil v nožáku čumákem nahoru a začal velmi rychle opadat (doufám, že až motor poběží jak má, tak udělá v nožáku přemet).

Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení 

Potvrdily se informace o velmi dobrém chování modelu při přetažení - model letí na zvýšený volnoběh s trupem šikmo nahoru a nepadne a nepadne. Vývrtku ale letí vpohodě, protože ta lopata, kterou má EDGE místo směrovky, model nekompromisně rozvrtá... Přistání jsou velmi snadná - model díky bachratému trupu a velké vrtuli po ubrání plynu dobře brzdí.

Tak to je vše. Později zde přidám nějaké lepší fotky z létání. Ty současné fotil můj devítiletý syn Aleš bez použití zoomu a víceméně náhodně... Už se těším na něco ještě většího (prozatím třeba 2,5 m na 80 ccm)!!!