EDGE 540 25 3D

 Technická data:

rozpětí:

1143 mm

délka:

1120 mm

hmotnost:

1300 g

ovládané funkce:

S+V+K(2 serva)+regulátor

motor:

HP Motorset 04

pohonná baterie:

4S1P A123 2300mAh

vrtule:

APC 13/6,5

cena stavebnice:

3590,- Kč

mé hodnocení:

Konstrukce:

Celý model konstrukční - balsa, překližka, vše potaženo nažehlovací fólií, kryt motoru a "papuče" - laminát.

Fotografie:

edgel2

Úvod:

Poslední dobou se zabývám modely, které při převozu zabírají půlku auta a jakékoliv manipulace s nimi vyžadují dostatek místa a trpělivosti – obříky s rozpětí kolem 2,5 m. Zatoužil jsem tedy celkem logicky i po modelu, který by neměl o moc horší letové vlastnosti než obří akrobat, zalétal by klasickou akrobacii i některé obraty 3D a přitom by se vešel složený na zadní sedadlo vozu. Tento způsob dopravy dokumentuje následující fotografie:

edgel5

Stavba (jestli se to tak dá nazvat):

Po rozbalení krabice následovala fáze prohlížení a kochání:

edgel1

Kostra modelu je slepená z dřevěných (překližka, balsa) dílů vyřezaných laserem. Pro jistotu jsem spoje v místech, kam jsem dosáhl, prolil řídkým vteřiňákem. Konstrukce modelu je opravdu promyšlená a jednotlivé díly jsou velmi lehké. Stavba je naprosto bezproblémová a já jsem jí zvládl během jediného dne (vč. opravy elektrické pájky pro pájení konektorů regulátoru a akumulátoru. Jediným nedostatkem byl nepřesně zhotovený výřez pro VOP, který jsem musel upravit, aby byla VOP rovnoběžná s křídlem. Opravdu doporučuji číst návod, protože pořadí některých operací není dobré dělat v jiném, než doporučeném pořadí.

Do modelu jsem instaloval celkem 3 serva Waypoint 084 a 1 silnější digitální servo P03 na směrovku. Před konečnou montáží serv jsem napřed sestavil pohon z motorsetu Hyperion 04 a ověřil, že obvod BEC regulátoru 50A snese zatížení instalovanými servy. Serva jsem „zatížil“ různě napnutými gumičkami mezi pákami serv a špendlíky zapíchnutými provizorně do pracovní desky a přijímač Futaba FASST R617FS jsem přitom napájel z obvodu BEC regulátoru. Pákami vysílače a současně tedy i servy jsem „kvedlal“ chaoticky na všechny strany po dobu minimálně 30 minut a nesetkal jsem se přitom s žádným jevem, který bych musel řešit. Současně jsem si také ověřil, že si zvolená serva poradí s nižší napěťovou úrovní impulsů z přijímače Futaba FASST. Celkovou hmotnost 1300 g považuji za velmi slušnou, protože jsem použil poměrně těžkou pohonnou baterii 4S1PA123 2300 mAh.

Model ovládám vysílačem Futaba T12FG s modulem FASST TM-14.

edgel6

Pro zalétávání jsem měl poněkud větrnější počasí, přesto model letěl dobře hned napoprvé. Ikdyž mám těžiště přesně v doporučeném místě, musel jsem o několik „pípnutí“ potlačit trimem výškovku. Vyosení motoru je pravděpodobně vpořádku, protože model letí na plný plyn i na volnoběh bez nutných korekcí výškovkou a směrovkou (a to i na zádech). Po prvních přistáních do trávy jsem musel rovnat podvozek, který je z dosti měkkého ocelového plechu. Po důkladné prohlídce trupu po několika přistáních jsem se nakonec rozhodl vyměnit celé lože podvozku za nové, stejných rozměrů, avšak z kvalitní šestivrstvé letecké překližky (model je postaven z pouze třívrstvé překližky nevalné kvality). Lepil jsem pětiminutovým epoxy. Časem určitě vyměním nevhodný podvozek za uhlíkový.

Létání:

Model létá se zvolenou vrtulí poměrně svižně, proto jsem se rozhodl vrtuli APC 13/6,5 časem vyměnit za vrtuli s menším stoupáním. Model bezproblémově visí na méně než ½ plynu a létá velmi přesně všechny základní akrobatické obraty. Trochu mne ale zklamaly vlastnosti v nožovém letu. Model jej letí celkem stabilně, avšak na plný plyn a s téměř plnou výchylkou směrovky. Zkoušel jsem nožák začínat i z nataženého stavu, kdy směřuje trup šikmo náhoru, ale stejně jsem nakonec skončil v letu na plný plyn a téměř s plnou směrovkou. Při tomto režimu se model udrží v horizontálním nožovém letu, pouze s malou rezervou stoupání pro korekci opadání při zatáčení (běžne s Edge létám osmičky v nožovém letu). Možná se letové vlastnosti ještě vylepší po výměně vrtule.

edgel3 edgel4

Ikdyž naprosto převažují samá pozitiva, setkal jsem se s ještě jednou chybkou, tentokráte u regulátoru – při teplotách pod nulou mu tragicky „ujede“ nastavení nulových otáček. Pokud absolvuji první let ještě se zahřátým regulátorem z převozu vyhřátým autem, normálně odstartuji, avšak přistávám už s běžícím motorem, který nejde ani trimem vypnout. Druhý start už není možný, protože regulátor vyhodnocuje daný stav jako nestažený plyn. Pomůže pouze posun neutrálu pomocí S-TRIMu ve vysílači o 240%. Že to není zapříčiněno přijímačem soudím podle toho, že neutrály kormidel drží pořád stejné, bez ohledu na teplotu. Pravděpodobně se pokusím regulátor Titan 50A reklamovat.