"Šokáč" Diablo 3D

Technická data:

rozpětí: 950 mm
délka: 865 mm
hmotnost: 300 g
ovládané funkce: S+V+K+regulátor
motor: GWS2208/18 T + regulátor 15 A
baterie: 3P LiPol Yuntong 1100 mAh, 20C
vrtule: APC 9 x 4,7
mé hodnocení:

Po prvních pokusech, kdy můj syn Aleš létal se SEVERE 3D jsme usoudili, že to bude chtít jednoplošníka. SEVERE je díky své dvouplošné koncepci citlivější na vítr. Pokud let nemá probíhat stylem "vzduch je naše moře" a snažíme se létat přesně definované akrobatické obraty, je jeho pilotáž poměrně náročná. Je neustále potřeba korigovat nějaké náklony a bočení, což pro začátečníka v akrobacii není ideální.

Rozhodli jsme se vyzkoušet nějakého jednoplošného depronového "šoka na ven". Po chvíli hledání jsme objevili vhodný plán na webu http://www.3dbatix.com/plans.php. V brněnské prodejně OBI jsme koupili materiál s obchodním názvem Climapor tl. 6 mm a 3 mm. U našeho modelářského zásobovače Reichard modelsport jsme pořídili uhlíkovou trubku o průměru 4 mm a uhlíkové tyčky o průměru 1,5 mm a 2 mm. Po zhodnocení spotřeby materiálu odhaduji pořizovací cenu draku modelu na cca 50 Kč za Climapor a cca 120 Kč za uhlíkové doplňky. Pokud by byl zbytek potřebné výbavy v supernerozbitném provedení, byl by to ideální model pro začátečníka.

Climapor jde při pečlivé práci dobře řezat lámacím nožem (je třeba netlačit a řez raději provádět na několikrát...) a lepit lepidlem UHU POR a nebo LA TMEL. Model jsme osadili střídavým motorem GWS2208/18 T, kterému jsme nejprve museli otočit hřídel a sestavit gumičkový unašeč.

klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení

Zajímavý problém nastal při rozmisťování baterek a přijímače tak, aby byla dodržena poloha těžiště dle plánu. Baterky jsme oproti plánu museli dát až před náběžnou htranu křídla a přesto nám vychází poloha těžiště asi o 5 mm dál, než udává plán. Asi máme lehčí motor, těžší ocasní část modelu, a nebo je poloha těžiště dle plánu zbytečně vepředu. Citem bych předpokládal, že by s polohou těžiště šlo jít ještě podstatně dál, než je tomu u našeho exempláře, ale uvidíme po prvních startech...

Diablo jsme zalétali nejprve bez povrchové úpravy. Protože zejména v nožovém letu docházelo k viditelnému kroucení trupu, vyztužili jsme dodatečně trup přilepením dvou pásků Climaporu tl. 3 mm o šířce 25 mm z obou stran šikmo mezi svislou a vodorovnou část trupu. Úprava se osvědčila a rovněž naše poloha těžiště nezpůsobovala žádné záludnosti. Po vytrimování ve vodorovném letu model po uvedení do nožáku nezatáčí a řízení je příjemné. Při posunutí těžiště dozadu by se určitě zvýšila obratnost modelu, ale s ohledem na účel, ke kterému model používáme to necháme tak, jak to je. Naše Diablo jsme tedy jednoduše "pošplíchali" barvami na polystyren a prohlásili za hotové...

klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení klikni pro zvětšení

Model hodnotíme velmi dobře. Pro nácvik akrobacie je podstatně vhodnější, než SEVERE. Jedinou nevýhodou je poměrně zranitelný "pseudopodvozek". Časem, až neustálým opravováním neúměrně ztěžkne, ho nahradíme drátovým podvozkem s malými mechovými koly.