Mé projekty
svaháček Tiny;       P-47D 23RA Thunderbolt;      akrobat Z50LS;     Giles G 202;    Edge 540 2,4m

Tiny:

Protože se občas vydám létat na svahy horní nádrže přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně, docela by se mi hodil malý, obratný a skladný svaháček. Mám představu, že bych v rámci utužení zdraví přestal jezdit autem a začal jezdit na kole (z Loučné nad Desnou převýšení 800 m). Proto jsem navrhnul spíše svahové házedlo o rozpětí 1500 mm s profilem RG15 a řízenými křidélky. Kvůli skladnosti jsem vymyslel dokonce rozdělávací motýlkové ocasní plochy. Model jsem "pro nedostatek času" ještě nedostavěl, takže je to zatím bez záruky, ale přesto vám nabízím ke stažení zazipovaný plán ve formátu  *.dwg - soubor o velikosti 94,2kB.

Model má laminátový trup, který jsem vyrobil (poté co jsem po podobném marně pátral déle než půl roku) laminováním na polystyrénové kopyto. Křídlo a MOP je klasické balsové konstrukce s potahem nažehlovací fólií ORACOVER. Nabízím pár fotek rozestavěného modelu:

 

P-47D 23RA Thunderbolt:          zpět nahoru

Tohle éro se mi moc líbí a proto bych chtěl jednou postavit jeho špičkovou maketu kat. F4C. Protože dokážu realisticky posoudit na co finančně a časově mám, vypadá to spíš jako program na starobní důchod. Prozatím kreslím plán v měřítku 1:5,3 (rozpětí 2340 mm) a už se mi podařilo najít i "předskokana", který podle mého plánu staví o něco menší maketu v měřítku 1:6 o rozpětí 2070 mm. Plán není zdaleka hotov a ten můj "tajný předskokan" mi tam našel i docela dost chyb. Z pochopitelných důvodů plán po mně nechtějte. Nedám ho :-)))

 Zde se můžete podívat na rozestavěný model Thunderbolta o rozpětí 2070 mm (přidáno v 02/2005).

 

ZLIN 50LS:          zpět nahoru

Na tomhle místě byla zmínka o tom, že bych rád postavil Extru 300 S, která by byla schopna 3D akrobacie. Po prvních konzultacích s kamarády se mi ale zalíbila myšlenka nezařadit se mezi stavitele víceméně "ohraných" typů (Extra, SU, Staudacher , Edge, CAP, Jak 55, Velox, Giles,...), ale pokusit se o malý experiment. Padesátka je pro 3D akrobacii nepříliš vhodná tím, že má krátký trup a také tím, že na jejím skoro obdélníkovém křídle se odmítají "rvát proudnice" při provádění autorotačních obratů. Chtěl bych vyzkoušet vlastnosti modelu, který by tvarově vycházel z letounu Z50 L, ale měl mírně upravené proporce tak, aby odpovídal přibližně tvarům osvědčených akrobatických modelů.

Neměl by to být obr, protože by se to mělo dát převážet v krátké Felicii, ale zase by to mělo být co možná největší a dostatečně přemotorované i při použití relativně levného motoru. Rozhodl jsem se tedy nakreslit padesátku s mírně prodlouženým trupem a zvětšenými SOP a VOP, VOP mírně posunutou směrem k ose a s rozpětím křídla 1,95 m. I po těchto úpravách mám pocit, že to pořád ještě vypadá jako padesátka. Když jsem se pokusil zmenšit hloubku křídla na koncích, už to jako padesátka nevypadalo, a tak jsem se s tím "skoroobdélníkem" nakonec smířil. Křídlo alespoň opatřím osvědčeným profilem E169. Pro usnadnění dopravy éra chci mít dělené křídlo a výškovku. Poloviny křídla se budou nasouvat na spojku z duralové trubky o vnějším průměru 30 mm a poloviny výškovky se budou nasouvat na dvě duralové trubičky o vnějším průměru 6 mm. Poloviny výškovky budou proti vysunutí zajišťovat funkční vzpěry. Motor použiji pravděpodobně typu ROTO 25, který by s laděným výfukem měl (snad) odevzdat vyšší výkon než třeba MVVS 26 IFS. Jedná se o malosériově vyráběný motor trojice pánů Vymazal, Svoboda, Kouřil (z Brna), kteří tyto motory používají do obřích maket kat. F4CX. Doporučená vrtule je 18/8 při otáčkách 7100. Motor je schopen tahat s přebytkem výkonu i dvouplošníka o hmotnosti 8,5 kg, takže doufám, že padesátka s hmotností do 5 kg bude schopna "nekonečného" kolmého stoupání.

Jestli se bude model alespoň trochu podobat svému vzoru můžete posoudit z následujícího obrázku, kde je obrys modelu doplněn o zbarvení skupiny Flying Bulls:

Postupem času jsem myšlenku postavit padesátku opustil a motor ROTO 25 se objevil v mém novém modelu EDGE 540. Jestli se někdy k padesátce vrátím, tak už určitě nebude na pětadvacítku, ale o dost větší. Uvidíme... (přidáno v 11/2005).

Giles G 202:          zpět nahoru

Protože mám dost časově náročné povolání a na druhou stranu mám pocit, že jsem už dlouho nedoplnil svůj letový park o nový model, rozhodl jsem se pořídit si ARF stavebnici nějakého dobře létajícího akrobatu. V nabídce CM Production jsem objevil nádherného Gilese G 202, který si mne okamžitě získal svými proporcemi - rozpětí 1,80 m, délka 1,82 m a inzerovanou hmotností do 5 kg. Jedná se o model celobalsové konstrukce, požehlený fólií. Má hlavní podvozek z uhlíkového kompozitu, průhlednou kabinu a prostorný laminátový motorový kryt. Po osazení motorem 25 ccm a pěti standardními - tříkilovými a jedním sedmikilovým servem (na směrovku) to bude přesně to, co potřebuji: Větší levný model, který bude schopen akrobacie a přitom se bude podobat skutečnému letadlu.

Vzhledem k tomu, že jsem na stavebnici Gilese bezvýsledně čekal déle než půl roku, pořídil jsem si místo něj nakonec jinou stavebnici, přibližně stejné velikosti - EDGE 540. Protože můj další model bude pravděpodobně zase o něco větší, vypadá to, že Gilese si už asi nepořídím...  (přidáno v 11/2005).

Edge 540 2,4m:          zpět nahoru

Při létání s mým EDGE 540 na motor 25 ccm jsem se přesvědčil, že větší model létá opravdu lépe. Létá relativně pomalu a klidně, prostě větší modely jsou lepší. Ne že by to bylo nějak aktuální, ale začal jsem se rozhlížet po plánu na akrobata o rozpětí cca 2,5 m. Bohužel, na Internetu ani u svých kamarádů jsem toho moc neobjevil a tak jsem začal malovat plán sám. Vyšel jsem z třípohledového výkresu skutečného Edge 540 a z publikovaných rozměrů obřích akrobatů Edge 540. Z rozměrů (rozpětí/délka) několika osvědčených akrobatů Edge (stavebnice Strouhal, stavebnice Lanier, Edge 40% a 50%, které jsem objevil v zahraničních časopisech) jsem došel k závěru, že v modelovém zpracování má Edge o něco delší trup - většinou o 7 - 10%. Jinak to vypadá, že všechny další tvary včetně velké směrovky zůstávají zachovány. Pouze v některých případech jsem se setkal se zvětšením výškovky. Nemám prozatím žádné soutěžní ambice, ale přesto chci,  aby můj Edge vyhovoval pravidlům kategorie F3M. Prodloužil jsem tedy lineárně trup o 9% a o 5% jsem zvětšil rozpětí výškovky. Oproti originálu jsem rovněž zvětšil pohyblivé části VOP, SOP a křidélka, která jsem navíc rozšířil až skoro k trupu. Zase jsem přitom vycházel z  dostupných fotografií modelů. Plán již mám v pokročilém stádiu rozpracovanosti, zbývá mi pouze rozkreslit přepážky trupu a žebra VOP a SOP.